Wednesday 21 November 2012

bila pok cik tarbiyah terlanggar hati kayu !

Views

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِاارَّحِيم
In the name of Allah, the Most Gracious and the Most Merciful.

  السلام عليكم

wahai semua kesayangan-kesayangan saya :)
moga ALLAH tautkan hati kita erat2 & ketat2.
jom selawat banyak2 kt kekasih ALLAH yang agung, ar Rasul Muhammad SAW
ALLAHUMASOLLIALA SAIDINAMUHAMMAD


hari nie saya dapat tarbiyah lg. indah wa ossem sgt. rupa-rupanya, boleh dikatakan setiap hari saya dapat tarbiyah. just sedar ngn kurang bijak untuk tersedar. eheh !

saya mulakan dengan kisah disuatu pagi isnin yg suam-suam kuku hingga menjelar ke tulang sum-sum. tudiaaa! punya berbunga-bunga. sila muntah hijau jauh2 ye. kononya saya mau lari marathon jauh dr bidang pendidikan ni buat sementara dgn buat kerja part time yg sedikiiit senonoh ! <--- tolong jgn pikiaq bukan2 ye. saya masih ada iman aha.

maka bergelutlah saya dgn masa serta solat ! ya! SOLAT! pekerjaan apa yg saya minta tak perlulah diketahui . cukup saya katakan, saya rasa nak nanges satu hari tu. luckily, i have ALLAH! always calm and protect me. tapii.. DIA sengaja nk uji saya hari tu. yeahhh!

"apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,'kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?" (surah al-Ankabut)
lap air mata. TT.TT

walawehh! buat pertama kali saya terkejar-kejar mengerjakan solat. kalau lah nafsu saya tak berperang dgn syaitannirojim, saya rasa dah lama saya 'miss'kan solat subuh saya! amboi, sampai lagu tu. 

buat pertama kali juga saya praktikkaan apa yg saya pelajari selama ni. solat dlm kenderaan yg bergerak ! yes! i do ! menggigil juga takot2 ALLAH tak sudi terima pahala solat saya. iyelah, first time buat dlm keadaan darurat dikejar pulak dgn masa. ohoi .

saya tak fikir apa je. cuma solat. solat.solat. saya tak nak ulang kembali kisah lalu saya yg punya seribu satu cerita jahiliyyah! sumpah malu. malu dgn ALLAH. malu dgn diri. sobs.sobs. bnyk nya habuk kt sini.
okay, taknak ungkit kisah lalu, hope takkan sesekali ulang dah. 

then, lepas buru-buru solat. akhirnya smpai ke tempat keja. suasana baru. okay, hari ni saya kena belajar. belajar dr org atas untuk buat sesuatu. saya tekun dengar. saya tanyakan bila waktu dorg semua diberi rehat?

akak: adik, ada 3 kali depa bg rehat. kui 9pg-9.10pg. 12.30-1.00. then last skali kui 3.30-3.40ptg.
saya: okay akak. maseh ! *sambil senyum sumbing. dlm hati saya tak percya plak waktu solat depa tak bg plak waktu rehat.*

sesekali saya jeling rakan2 baru yg sama2 intebiu pg tu. ahah ! saya sorg ja tua. then, disitu dah nmpak sgt ALLAH nk suruh saya tarbiyahkan hadek2 tu. tarbiyah=didikan. bunyi ala2 islamik gitu. mesti korang pikir dlam hati, 
 "ala, bajet je syuhada tu !ingat dia bagus sgt ke?dulu pon sama je dia ngn depa tu" monolog hati. ok, sori. husnuzon syu. husnuzon.

bila waktu solat, saya cuba tgk gelagat depa ni dulu. concern ke idak dgn solat ni. tup! tup ! hampagas cap panasonic! dua org je bwk keluaq telekung then solat. yg 3 lagi buat2 tunggu saya solat. nk pinjmkan telekung, saya pon tak bwk. cuma gunakan baju yg ada. naseb sempurna pakaian saya utk dibawa ke solat. alhamdulillah. yg lain pakat2 jeling. mungkin agak terperanjat plus teruja serta tidak ketinggalan panik tgk saya solat tanpa telekung. okay hadek, nanti akak cuba terangkan.

tak sempat saya terangkan, pengurus besar panggil. ohoi, sesi trening. memang cheq ada bakat pong =,=' maka, secara otomatik km berjalan laju ke bilik trening. oleh itu, si hadek-hadek itu.....

peluh besar. nanges lagi, saya gagal. TT.TT

selepas habes sesi trening. km pulang. dan sesi intebiu serta kerja part time hari tu diakhiri dgn penentangan hebattt dr mak abah saya. nampak sungguh wajah kerisauan di muka emak. abah apatah lagi. anak sulung perempuan dia pulak tu nk berdiri atas kaki sendiri dgn keja part time. walawehh ! asalnya, saya tak kesah. tapi apabila mak abh sudah tak ijinkan, saya undur diri. satu hari penuh dgn tarbiyah. dan apabila saya selak-selak post-post lama Angel Pakai Gucci , saya terhantuk dgn statement ni.

"kenapa ALLAH hantarkan dia untuk kau? sbbnya ALLAH nk tarbiyahkan kau.ada benda yg tak setel lg dlm diri kau tu."

krikkkk. krokkk. krekkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk...

nanges lagi. sudah cukup sudah. pok cik tarbiyah, anda berjaya meragut hati kayu saya. :(

terima kasih ALLAH. ibrah yg cukup bermakna. even hanya satu hari ni. dan hari ni saya begitu tersangat terasa nk melompat-lompat dgn janji ALLAH tu. tarbiyah ada di mana-mana. everything begins with tarbiyah.

senyum nampak gigi. esok nk bangun pagi. jgn lupa qiam lagi.
ok selamat malam

*asalnya nk buat pantun, tapi tak jadi. haha. wassalam.

No comments:

Post a Comment